081113: Recension av Harry, A History

Melissa Anelli har förklarat en del av Joanne Rowlings liv som Harrys författarinna inte riktigt förstod innan. Det är i alla fall vad Jo Rowling påstår i det förord som hon har skrivit till boken Harry, A History. Jag är beredd att hålla med; när jag läste boken kände jag på något sätt att en del av mitt liv och det jag ägnat mig åt de senaste fem åren blev förklarat och sammanfattat. Min upplevelse i fandomen blev liksom en del av en helhet och det är en otroligt behaglig upplevelse.

Melissa Anelli driver The Leaky Cauldron, en av de största Harry Potter-sidorna på Internet, medverkar på PotterCast och har haft äran att intervju Jo Rowling två gånger. De flesta som är involverade i Harry Potter-fandomen vet vem Melissa Anelli är och hon är respekterad av både fans och utgivare av Harry Potter. En perfekt person att skriva en bok som handlar om fenomenet Harry Potter: om fan fiction, om wizard rock och konvent och det vilda shippingkrig som härjat inom fandomen. Det här är boken som berör det som skapats av Harrys läsare och fans genom åren. Men det är också berättelsen om Melissa Anellis personliga fandomupplevelse. Hon tar oss med på en över sju år lång resa, från när hon först upptäckte böckerna till att vara en av de mest inflytelserika och respekterade personerna inom vår fandom. Det är en känslomässig resa som verkligen berör och som i alla fall jag känner att jag kan relatera till. Oron att folk ska tycka att man inte är cool för att man läser Harry, drömmen om att träffa Jo Rowling och förväntan inför en ny bok. Allt det där finns där och allt det där har vid någon tidpunkt funnits i även mitt liv.

Det märks att Melissa Anelli har kunskap om det hon skriver om. Egna erfarenheter och research blandas och blir väldigt informativt och utförligt, men ändå aldrig tråkigt. Det är en bok för alla. För de som aldrig har varit involverade i fandomen men är nyfiken på den. För de som varit en del av den länge och vill minnas. För de som precis kommit in i den och vill skaffa sig koll. För föräldrar som undrar vad det egentligen är deras barn håller på med när de snackar om wizard rock och fan fiction. Det fantastiska är att Melissa Anelli lyckas förklara fandom för alla dessa människor, utan att för den sakens skull förenkla eller dumförklara. Hennes inbladning i fandomen gör att hon har förståelse för de människor hon berättar om, och vad som skulle kunna ha blivit en freakshow blir istället en kärleksfull beskrivning av Harrys fans. Med en ständigt närvarande självironi och självdistans, såklart.

Att Melissa Anelli kan skriva och har ett bra språk är det ingen tvekan om, och speciellt uppenbart blir det i bokens sista kapitel, som är vackert skrivet och innehåller så mycket känsla och kärlek att tårarna faktiskt kommer.

Harry, A History är en briljant sammanfattning och förklaring av Harry Potter-fandomen. Omtyckta gestalter som John Noe, John och Paul DeGoerge, Alex Carpenter och självklart allas våran Jo Rowling, men också mindre populära gestalter som Laura Mallory, ger en igenkänningsfaktor som jag gillar. Det är en bok skriven om oss, Harrys fans, skriven för oss. Att Melissa Anelli älskar Harry och fandomen är det ingen tvekan om, och den kärleken gör att boken blir en fantastisk upplevelse att läsa. Jag tvekar inte att säga att jag älskar boken och att jag tycker att hela världen borde läsa den.

- Hanna