090628: Om ExPa i KP


Från senaste Kamratposten nr 9 2009:

För två år sedan kom den allra sista (sjunde) boken om Harry Potter. Ungefär då las den populära sajten hogwarts.nu ner. Samtidigt startade fenixforum.se där Denise Danielsson och tusentals andra svenska HP-fans blev medlemmar.
- Vi pratade väldigt mycket om vad som skulle hända nu när allt liksom var slut. Och hur det kändes, säger Denise.
Några av de äldre medlemmarna bestämde sig för att fixa en festival för HP-fans från hela landet. Festivalen hette Erised.

Denise skickade in förslag på vad som kunde hända på festivalen.
- Jag tyckte att det skulle vara band som spelade, och så ville jag ha en debatt om Dumbledore. Vissa tycker att han är ond eftersom han hela tiden vetat vad som ska hända med Harry, men inte hjälpt honom. Det är väldigt svårt att säga om han gör rätt eller fel, och bäckerna ger inget svar, säger Denise.
Erised blev en succe förra sommaren. Över 100 deltagare kom till Täby utanför Stockholm för att diskutera, testa den magiska sporten quidditch och träffa nya kompisar. Så iår blir det en festival igen. Nu har den bytt namn till Expecto Patronum. Det kommer från en trollformel som skyddar mot de onda dementorerna. Denise har självklart anmält sig.

Hon hoppas att diskussionerna från förra året fortsätter och blir ännu djupare.
- Jag kommer förbereda mig genom att läsa om alla böckerna. Men det gör jag i och för sig varje år ändå. Och jag ska se filmerna igen. Jag gillar ettan bäst, eftersom den är mysig och skådespelarna är så unga i den. Det är gulligt, säger Denise, som tror mycket på den nya filmen.
- Harry Potter och Halvblodsprinsen är min favoritbok, så jag hoppas verkligen att det blir den bästa filmen hittills. Jag har sett några trailers på nätet, och den verkar faktiskt leva upp till mina förväntningar, säger Denise.

Tack till Lollan L på fefo, och självklart tack till Denise som blev intervjuad!

Inga kommentarer: