101110: Quidditchregler!

Som många kommer ihåg så arrades Quidditch-SM i somras av Maria. Det blev en del diskussion kring reglerna och detta gjorde att Miran och Li kände att ett riktigt regelverk skulle vara bra. De tänkte det och de gjorde det! Här kommer nu deras utkast som är till för att omarbetas efter att hela fandomen har sagt sitt. Det är alltså meningen att ni ska komma med åsikter. Dessa kan ni lämna i tråden på Fefo eller skicka ett mail till svenskahpfans@gmail.com!

Quidditchregler

Utrustning:
Klonk – 1 handboll, storlek 4 eller 5

Dunkare – 2 handbollar, storlek 1-3

Kvicken – diskussionsfråga

Målstolpar – 3 st. Höjd 2m, 1.6m, 1.1m. Helst målringar av metall och gärna med nät som fångar upp bollen för att man ska veta exakt när det blir mål.

Alla lagmedlemmar måste ha samma färg på tröjan/t-shirten och helst ska alla lag ha sig egna färg, alternativt en reservfärg i fall två lag med lika färg möts.


Regler för jagare:

Enbart jagare får röra klonken för att göra mål. När klonken går igenom en av målringarna och godkänns av måldomaren så får laget 10 poäng. Det spelar ingen roll hur den går in – om den studsar in, träffar spelare och går in, självmål etc. – så länge det är en jagare som avlossar skottet.
Jagare får ej beträda målområdet som är vaktarens egna revir. Foten får enbart gå över gränsen efter skottet har avlossats, inte innan eller under skottmomentet. Detta för att undvika att nån knuffar vaktaren i försök att göra mål eller släpper in klonken från en centimeters avstånd.

Jagaren får ta 5 steg, därefter måste klonken passas vidare. En jagare får inte kasta upp klonken i luften och springa ifatt den, kasta klonken på en spelare och plocka upp den eller släppa den och plocka upp den igen. Klonken måste byta händer efter varje 5 steg, annars blir det avblåsning och frikast för motståndarna på den punkt som regelbrottet begicks. Anledningen till att antalet steg går ner från 7 till 5 är för att uppmuntra passningsspel och för att det är lättare att hålla reda på antalet steg då.

Jagare som träffas av dunkare måste direkt släppa klonken och springa till långsidan av planen för att handklappa med valfri utsatt person – låt oss kalla dem för ”high-fivare” – för att få återvända till spel. Under tiden han/hon är försatt ur spel får denne ej medvetet förhindra spelet eller röra klonken.

Under både anfall och försvar får tacklingar och knuffar användas, dock med hänsyn till den andre. Inga knuffar med raka armar, grepp, armbågar eller krokben får användas i spelet, och vårdslöst användande som uppmärksammas av domare kommer leda till straff för spelare och dennes lag. En korrekt försvarsåtgärd är axel mot axel-kontakt eller användning av kroppen för att blockera, trycka bort en spelare och kamp om klonken när den ligger på marken.


Regler för slagmän:

Förra SM fanns 4 dunkare, en till vardera slagman, men dessa har vi minskat med till 2 stycken. Anledningen till detta är för att öka intensiteten för slagmän, som nu måste kämpa om dunkarna, och för att göra det mer likt boken. Under SM stördes anfallsspelet för mycket av att alla slagmän hade varsin dunkare och väntade på jagarna tills de kom nära målet. Nu ska det hela bli mer taktiskt, intensivt och en roligare aspekt av spelet.

Varje slagman (2 för varje lag) får enbart ha en dunkare åt gången och ska försöka träffa jagarna eller sökaren på plan. Slagmännen måste hålla sig bakom en streckad linje som omger hela planen när de kastar dunkaren, men får självfallet beträda planen för att återfå dunkaren innan motståndaren knycker den. De får inte medvetet störa spelet genom fysisk kontakt med jagarna och sökarna, men däremot får de kämpa med de andra slagmännen om dunkarna. Slagmännen får även bestämma vilken sida av planen de ska kasta från när de väl har dunkaren i sin ägo, och de får även störa motståndarnas slagmän genom att blockera skott (ungefär som i basket), dock ej genom grepp och slag mot hand/dunkare.

Slagmannen får kasta på vilken spelare som helst, utom vaktarna. Även egna spelare som träffas måste handklappa.


Regler för sökare:

Kvicken tas i spel efter 15 minuter, och innan dess får sökaren delta i spelet på plan i både anfall och försvar. Sökaren får dock inte röra matchbollarna, utan bara delta genom fysisk kontakt som beskrevs tidigare i reglerna för jagare.

Kvicken måste fångas med enbart en hand, och efter 5 minuter tas kvicken ur spel om inget fångat den. Efter 5 minuters frånvaro återvänder kvicken, och detta repeteras i 5 minuters-intervaller till något lag fångat kvicken.

Hur sökandet ska gå till, och hur många poäng kvicken ska ge kommer bli föremål för diskussioner. Hittills har den gett 50 poäng, vilket är rimligt.


Domare:

2 huvuddomare på plan med visselpipor. De ska blåsa av vid regelbrott och ÄVEN VID MÅL. Vid mål blåser de av, vaktaren gör avkast från sitt målområde och målgörarna ska befinna sig vid planhalvan innan spelet får fortsätta.

Små regelbrott ger frikast, och inbefattar för många steg, om man studsar bollen och plockar upp den (det är okej ifall man tappar den vid passning, men inte basketstudsar) och mindre fouls.

Större regelbrott inbefattar oschysst spel och regelbrott i samband med målchans; t.ex att någon drar i armen vid skott eller tacklar fult när motståndaren är fri med vaktare. Inträffar detta i närheten av målområdet kan domaren utdöma ett straffkast, och möjligen utvisning i 2 minuter om regelbrottet var väldigt grovt. Då detta kan vara subjektivt kommer utvisningsregeln också diskuteras.

Utöver huvuddomarna skall det finnas måldomare (antalet kan diskuteras) vid varje mål för att kontrollera om klonken gick in. Måldomarens ord är lag, inget gnäll får förekomma. Vid mål eller när måldomarna behöver diskutera kommer spelet blåsas av och återupptas när överläggningen är slutförd.


Regler för avbyte:

Det ska vara möjligt att ha lite större lag, och de som har större lag ska inte behöva lida för det. Man ska få byta fritt och det ska inte begränsas bara för att vissa lag har färre spelare. Dock får det vara med måtta, och därför kom vi fram till att man får max ha 2 personer som kan byta av jagarna och 1 som kan byta av slagmännen. Har man fler spelare än så får man byta av MELLAN matcher, samma sak med spelare som vill byta positioner. Det gör ni MELLAN matcherna, inte UNDER dem. Undantaget är när spelare blir skadade, då får ni självfallet ta in en ny spelare.

Inga kommentarer: